June 25, 2012

Art is Me - share resipi Handmade" Meatball Chicken Lovey Curry"

ok..
suami kata nak makan malam harini..sebab esok dan hari seterusnya beliau balek lewat and xmakan malam..Takpelah suami..Ini hari setelah penat membuat kerja seni di rumah,tgk jam da pukul 3 petang.Aku belum masak apa2 lagi..tengok dalam peti ais,hubby belum beli new groceries..xde apa yg tinggal..Hanya ada daging ayam burger..

Kepala da pusing2 pk...
ok..mari kita buat meatball chicken curry.so seperti biasa,sapa tak tau masak kari meh aku share..resipi style aku.style korg,aku tak tau..masing2 selera..silakan..

bahan2 senang jer..untuk meatball
-daging burger ayam yang lembut/daging cincang/pure dada ayam yang diracik halus(ditumbuk/blend)
- garam skit
- kuning telur
-serbuk roti handmade/japanese bread cumbs

korang blend daging tu hancur/tumbuk pastu kepal2 dia jadik bebola rendam dlm telur bole xmau pon xper pastu celop je dalam bread cumbs tu..and letak tepi.

pastu panaskan minyak..and goreng ya..sampai dia golden skit!macam ni.




bahan2 masak kari cam biasalah!
-kari paket - aku guna adabi..org kata alagappas punya sedap lagi.depends.
-serbuk lada (kalau nak pedas)/blend cli,bawang merah and bawang putih
-halia sikit
-asam jawa skit dalam setengah cawan
-santan ya
-kentang dan tomato ikut suka ati
-bunga lawang,kulit kayu,pelaga dan bunga cengkih

macam biasa tumisla bahan2 wajib tuh..bawang ke apa.pastu da naik bau skit,korang bolehla tumis bahan2 herba plak sampai naik bau and nampak da cantik skit kaler.






pastu,masuk kari and asam jawa..air sikit kalu pekat sngt..and masuk sekali la bebola korang tuh.biar la dalam 10 minit dia blend together,korang bole masuk santan and biar lagik api sederhana..nak kuah letak air..then letak tomato and kentang sampai empuk.


last sekali letakla perasa and garam skit..sukaati korg kalu nk letak gula.



Ok,pastu aku buat curry ni dgn nasik ala2 nasik minyak,tapi aku xbuat nasik minyakla..aku ganti ngn majerin pasal xde minyak sapila minah..hoho..mmg menyelerakan..

ok.masak ni korg belasah je..janji sedap..=)))
selamat mencuba.



okla..nak sambung buat kerja lain!



No comments:

Post a Comment