April 12, 2012

cerita cinderella - 43 hari - Kronologi Bracess Day 2

Salam peeps.. Cerita cinderella hari ni..ok,keja semula.Bosan eh.Aku nak cite cerita gila aku buat hari selasa.Aku ada appoinment dgn doktor Gigi Klinik Zarin.Apa yang aku bole share kat sini,masa first dtg walk in,doktor buat x-ray amik mould..sumpah!nak muntah buat benda ni..aku tahan je dr nak muntah..a few second je mould tu mengeras.Lepas buat benda mual ni,aku buat xray.Nak tergelak dowh!xray menatang nih mmg la kelakar..berpusing2 dibuatnya.

pastu xde pape..balek untuk pergi second appointment.Punaylah bapak ramai org melanguk tunggu giliran.haish~smapai tertido dibuatnya..
Dr ni tak serius..cam main2 je dia layan aku..dia rileks ..best tapi cam xserius sngt pon buat aku cuak jgk.Maklumlah hal2 pergigian ni mmg nightmare bagi aku.

Aku sampai pukul 11.30.Appoinment pukul 12.Tu
nggu punya tunggu,debar punya debar..sampai 3 kali pergi buang air,nama aku kena panggil.Duduk je kat kerusi operation,jantung dup dap2..doc kata kes aku 50-50.cabut bole xcabut pob bole..haish mmgla aku pilih xcabut.Tapi katanya..pada awalan aku kena cabut 4.mak aih..biar betik.Pastu dia kata,xper..kita tgk dulu camana.So prosedur pertama aku buat scaling dulu.

Selama 26 tahun,ni la scaling pertama yg aku buat.hahah..penakut siot..tapi dia buat xlama..sebab aku punya karang gigi tak banyak..tu penyebab gusi berdarah,.Baru aku tau.Habis darah kua la..rasa ngilu and pedih2 sikit.Bantai..Balun jer..pastu dia suruh duduk luar.

AKu kumur2..and pergi luar.Tunggu dalam 10 minit,then k
ena panggil balik.Dia pon stat sesi memasang bracess di bahagian atas.Dia kata keputusan aku xnak cabut akn mempengaruhi apa yg dia akan buat untuk aku.so aku cakap,ikutla..doktor lebih experienced yg mana lebih baik untuk aku.tah apa dia check2 and korek2..dia letak cecair apa tah masam gila cecair tu.nak muntah aku.pas kumur dia sembur apa tah aku pon xsure..aku redha je..pastu dia amik bracket one by one and pateri.Pastu bila habis semua kena pateri dia amik dawai ,gunting2 and ikat2 pusing pakai gunting dia sampai ketat..sampaila habis prosedur..dia cakap ngn aku gigi bongsu tetap kena cabut tau..itu another story.Aku pon xsure bila..seram dengar.

Aku pon xberapa paham..tapi dia kata jgn lama sngt..dtg appoinment second.jgn lebih 3 bulan.So,aku decide minggu depan nak pergi walk in je sebab kalu bole nak pakai full before kahwen.Tengok camane..appoinment aku pade awal jun.Tapi,bole walk in kalu da xsabar cuma kena tunggu lama!takpela..

dan..hari ni,aku da pon pakai bracess ni..pelik skit bila nak senyum dan gelak.aku rasa cam pakai gigi palsu.hahahaha....mula2 pakai aku tak rasa pape..tau2 ade dawai je bila tgk cermin..tapi,dia akn rasa sakit skit waktu malam and bil
a keadaan panas and terik..kering..so aku xbole dehydrate.aku rasa ketat and tegang..nak makan?so far bende lembut je bole makan la ni..sebab setiap kali ketap gigi rasa ngilu and sakit skit..tapi xlah over sangat.ok je.Ade waktu tertentu,aku akan rasa sngt tegang..and then dia kendur balek.

If im not mistaken,aku pakai bracess jenis self ligating..dia lekap kt gigi tanpa getah.Dia ade pintu dia sendiri which dia akn mengetat secara automatik.Aku research and jumpa bracket sama cam aku pakai ni.So buat masa ni,gigi aku mmg tgh naya kt dalam..sakit bila kena ketap and kunyah..so the best way to clean your teeth is to swallow je..carik benda yang lembut tuk ditelan.Even roti pon aku masuk dalam milo.Tengahari makan bubur je..dgn sup.Bila gigi start bergerak..mmg dawai akan start menghentam dinding pipi..omaigod,sakit gakla..xselesa..tu yg jadi ulser.So far..aku tahan lagi nih..Balik ni nak pi beli flos and dentalkit khas tuk bracess tuh..ai,kena berkorban wang dan kesakitan skit~

Cerita kawen plak,i da habis spray all the bakul hantaran..cuma tinggal nak tacap yg lobang2 tuh.Lepas tu da bole deliver pada kak Ngah untuk ktrg start buat hantaran.Bende lain?haish ..banyak lagi ni perlu disetelkan..Masalah sekali sebab aku kerja.Kalu xkerja ..da macam2 da bole buat!Takpe..percaya everything gonna be fine!InsyaAllah!Tak perlu stress ngt..sebba kena ingt kenapa dan niat kita kawen..adalah untuk meraih keberkatan dari Nya bukan semata2 nak cantik atau perfect..sederhana dan berkat tu adalah nawaitunya..

day 3 - pakai bracess





No comments:

Post a Comment